Dzień bez samochodu – przesiądź się na rower!

Przez zakorkowane miasto, każdy kierowca traci bezproduktywnie w aucie 17 dni w ciągu roku. Oszacowano, że straty ekonomiczne z tego powodu to około 3 tysięcy złotych rocznie dla użytkownika auta. Miesięcznie to ponad 350 milionów złotych w skali kraju. A do tego ponad 23 miliony aut w Polsce, które każdego dnia emitują do atmosfery trujące i śmiertelne tlenki siarki, azotu, węgla oraz metale ciężkie i węglowodory. Udowodniono również, że emisje z transportu drogowego stanowią około 20% całkowitych emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. A najnowsze deklaracje liderów unijnych mówią o zwiększonej redukcji emisyjności z 40 % do 55 % do 2030 r. w stosunku do 1990 r. W obliczu nadchodzących zmian, życie bez auta albo ograniczenie jego użytkowania stanie się koniecznością. 

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Europejska Agencja Środowiska (EEA) informują, że liczba śmiertelnych ofiar będących skutkiem zanieczyszczeń powietrza w Polsce to około 40 tysięcy osób rocznie (ponad 109 osób dziennie). Kolejnych 40 tysięcy dowiaduje się, że choruje z powodu smogu. EEA dodaje również, że w dużych miastach to właśnie ruch samochodowy i lotnictwo mają znaczny wpływ na liczbę przedwczesnych śmierci z powodu zanieczyszczenia powietrza w porównaniu do innych czynników włącznie z efektem oddziaływania miejskich wysp ciepła. Najczęstszymi chorobami powodowanymi przez spaliny samochodowe są choroby płuc włącznie z nowotworami złośliwymi i astmą, choroby serca, w tym zawały, choroby układu nerwowego oraz stany zapalne skóry oraz oczu. Badania przeprowadzone na populacji miejskiej wskazały, że spaliny samochodowe aż 60 % zwiększają ryzyko pojawienia się raka płuc z powodu zanieczyszczeń powietrza. A leczenie Europejczyków na choroby wywoływane przez spaliny to koszt około 70 miliardów euro rocznie! Koszty te stale rosną, w szczególności wydatkowane na leczenie chorób układu nerwowego z depresją i pogorszeniem sprawności umysłowej (badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii dowiodły, że codzienne 2-3 godzinne spędzanie czasu w samochodzie, pogarsza sprawność umysłową aż o 20 %). Czas na „brak samochodu” i ograniczanie użytkowania aut w przestrzeni miejskiej nadchodzi i to dużymi krokami.

Aż 85 % polskich kierowców w przestrzeni miast, jeździ samochodami w pojedynkę. Niechętnie zabieramy towarzyszy podróży w drodze do pracy. Do tego badania przeprowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli, wykazały że aż 25 % samochodów osobowych poruszających się po polskich drogach łamie przepisy związane z ochroną środowiska z powodu przekroczenia dopuszczalnych poziomów emisji różnych substancji i związków chemicznych zawartych w spalinach. A płynące do nas informacje wskazują, że era samochodów „kopciuchów” zbliża się do końcowi. By finalnie zmniejszyć emisję z transportu o 60 % do 2050 r. 

A co w zamian? Co możemy zrobić? Co już powinniśmy robić? Brać przykład z innych – zwiększać liczbę rowerów i użytkowników rowerów, w szczególności w miastach (średnio statystycznie na mieszkańca Holandii przypada 1,3 roweru, a na statystycznego Polaka… 0,3). Poprawy wymaga również zwiększenie udziału ścieżek rowerowych w przestrzeni miast i całego kraju. Rowery uznawane są za pojazdy nie emisyjne i pojazdy prospołeczne. Pomagają również zdrowiu – jazda rowerem poprawia sprawność układu mięśniowego, oddechowego i krwionośnego (i wystarczy tylko 2,5 kilometra dziennie). Dowiedziono również, że systematyczna jazda rowerem polepsza koordynację ruchową oraz poprawia koncentrację. Ograniczenie użytkowania aut to również ruch pieszy (28 % Polaków zadeklarowało, że niepotrzebnie używa samochodu na przestrzeni krótkich dystansów), a pozytywne efekty będą takie same jak z jazdy rowerem. Ważne jest również współdzielenie użytkowania auta, np. z sąsiadami. Droga do pracy czy na wspólne zakupy umilą czas, wzmocnią relacje międzyludzkie i ochronią środowisko. I wszędzie tam gdzie jest to możliwe świadomie powinniśmy korzystać z transportu zbiorowego, chociaż nie wszystkim wydaje się to wygodne. Jesteśmy jednak świadkami czasów, w których dbałość o środowisko jest priorytetowa i wszyscy bierzemy odpowiedzialność za przyrodę, bez której trudno będzie nam funkcjonować. 

Co może zrobić deweloper? Inwestować! W co?

  • stacje do ładowania elektrycznych rowerów, hulajnóg, samochodów
  • ścieżki rowerowe prowadzące do inwestycji
  • bikesharing
  • carsharing
  • carpooling (dodaj zakładkę carpooling na forum inwestycji, zachęcaj mieszkańców do wzajemnego podwożenia się do pracy / na zakupy)
  • miejsca rowerowe na terenie inwestycji

Więcej informacji znajdziesz w dziale MOBILNOŚĆ w naszym Ekoprzewodniku!

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *